glimten.gif (1697 bytes)

update.gif (1190 bytes)

innehall.gif (1177 bytes)

Från Höks Härad i Halland

Bonadsmålare
Per Svensson Schönhult

 


Per_S.gif (77443 bytes)

Per Svensson Schönhult (NM 59 380)

Är inte Sara vacker, där hon står i valvet och leende betraktar, hur Abraham driver ut den gråtande tjänstekvinnan Hagar ur sitt hus. Lots dotter visar förföriskt ett naket ben, medan den andra dottern skyddar Lot och systern med ett täcke. Den här målaren kunde måla vackra kvinnoansikten, och han kunde också måla perspektiv. Bakom Lot ser vi Lots hustru, som vände sig om och blev en saltstod, och ännu längre bort de brinnande städerna Sodom och Gomorra. I nedre registret prunkar skålar med blommor och frukter.

Bonaden (NM 59 380) har ytterligare tre motiv. Den uppges ha hängt i Knäred men var målad i Ängelholm. Den bär årtalet 1823.

En annan bonad (NM 209 919), uppenbarligen av samma hand, är daterad 1821 och signerad PHS. De här uppgifterna - Ängelholm, PHS samt 1821 och 1823 - ställde Nils Strömbom samman och letade i kyrkböckerna i Ängelholm efter en målare, som de kunde passa in på. Han fann målarmästare Per Svensson Schönhult, född 1760 i Hishult, grannsocken till Knäred, och död 1837 i Ängelholm.

Han har nog mest målat tapeter åt borgarna och någon gång altartavlor i kyrkor. Bouppteckningen vittnar om att han samlat förlagor för sin målning. Han efterlämnade många kopparstick, 43 ritstycken och 18 stycken större och mindre tableauer, d v s tavlor. Begåvningen gick i arv till avkomlingarna. De blev målare, krukmakare och stuckatörer. Schönhult var alltså till skillnad från de övriga bonadsmålarna utlärd och behärskade därför perspektivet.

Hans konst kan inte betraktas som folkkonst.

Ingeborg Brunkhorst